„Znači ovde su završile sve one naše narudžbine preko „AliExpressa“!, najčešći je komentar koji su građani ostavljali na vest da je u magacinu Pošte Srbije u Zemunu održana javna prodaja sadržine neisporučivih pošiljki.
Za samu javnu prodaju vladalo je ogromno interesovanje, ljudi su u nepreglednim redovima čekali ispred magacina i pre devet časova za kada je otvaranje bilo zakazano. Mnogi su izašli zadovoljni, jer su za male pare uspeli da kupe ono što u radnji mnogo više košta. Ilustracije radi, skije i štapove jedan Beograđnin je kupio za 6.000 dinara, a u prodavnici ih nema za manje od 30.000 dinara.
Međutim, mnogi naši čitaoci pitali su se da li su u ovom magacinu završile i sve one pošiljke sa „AliExpressa“, koje su naručili još u vreme najjačeg udara korone. Šta je istina?
Na ovoj licitaciji nisu bile pošiljke sa AliExpressa, to su bile pošiljke poslate iz Srbije za primaoce u Srbiji – kaže za „Blic“ direktor Pošte Srbije Zoran Đorđević.
Tu smo se dotakli cele problematike oko porudžbina sa AliExpressa, na šta se mnogi naši građani žale, a Đorđević za „Blic“ objašnjava kakva je situacija.
– Situacija je takva da pošiljkama koje su naručene sa AliExpressa na aplikaciji za praćenje pošiljki čim napuste magacin u Kini piše da su stigle u Srbiju, što naravno nije tako. Dešava se da one u Srbiju i ostale države regiona dolaze preko Litvanije, Letonije, Turske, Solomonskih Ostrva, Holandije, Mađarske i drugih zemalja. Ljudi koji su ih poručili pogrešno misle da su njihove pošiljke stigle u neku od ekspozitura i traže da ih mi isporučimo njima, iako nama nijedna pošiljka nije stigla – objašnjava za „Blic“ direktor Pošte Srbije Zoran Đorđević.
To u većini slučajeva, dodaje, praktično znači da je pošiljka predata avio kompaniji na prevoz ili se nalazi u tranzitu.
Đorđević je takođe istakao još dva problema kada su u pitanju porudžbine sa „AliExpressa“.
– Ta roba koja se šalje sa AliExpressa nije osigurana na onu vrednost koju su ljudi platili. Sve porudžbine naznačene su da vrede jedan dolar. Carinici to moraju da provere, jer se neretko dešava da vrednost ne bude dolar, a sve što prelazi preko 50 evra vrednosti se carini – rekao je on.
Đorđević je dodao da, za razliku od onih iz Kine i ovog sa „AliExpess-om“, sa paketima koji stižu iz Amerike ili zemalja EU takvih problema nema.
– Tu na pošiljci, odnosno carinskoj deklaraciji piše tačna vrednost porudžbine. Ako piše 42 evra, unutra nema sumnje da se nalazi nešto u vrednosti koja iznosi manje ili više. Tu ne postoji problem – kaže on.
Direktor Pošte Srbije rekao nam je i da je o ovom problemu sa narudžbinama iz Kine razgovarao više puta se kineskim predstavnicima, ali i sa ambasadorkom Kine u Srbiji, Čen Bo.
Kako kaže, radi se na uvođenju direktne avionske linije iz Kine ka Srbiji, što će olakšati i skratiti dužinu putovanja paketa ka Srbiji.
– U cilju uspostavljanja dugoročne stabilne isporuke pošiljaka iz Kine tražili smo da o ovom pitanju imamo direktne pregovore sa kineskim nacionalnim operatorom, a dodatno ubrzanje tokova internet trgovine počeće već od aprila 2023. godine, jer se tada očekuje i uvođenje direktne avionske linije „Air Serbia“ za Peking – kažu iz Pošte.
Iz Pošte Srbije ističu značaj najavljene saradnje sa Amazonom, sa ciljem da poštarina za Srbiju bude pristupačnija i duplo niža od dosadašnjih kako bi proizvodi poručeni preko Amazon platforme bili povoljniji kupcima.
Kako pošiljke završe na javnoj rasprodaji
Druga stvar koja je zanimala naše čitaoce, jeste – zašto sve te pošiljke koje su se našle na licitaciji, nisu vraćene pošiljaocu i kako su one uopšte završile u magacinima, a zatim i na javnoj prodaji.
Pošiljka se, u skladu sa Zakonom o poštanskim uslugama, smatra neisporučivom ako pošiljku nije moguće uručiti ni primaocu ni pošiljaocu, kao i ukoliko poštarina nije plaćena ili je delimično plaćena, a pošiljalac i primalac su odbili da plate neplaćeni iznos poštarine.
Kada građani Srbije naruče nešto iz inostranstva i to ne preuzmu, te pošiljke se vraćaju u državu odakle su poslate. Izuzetak su situacije, koje su inače retke, a u kojima nije moguće utvrditi državu porekla pošiljke, tako da se ti paketi čuvaju šest meseci u odeljcima neisporučivih pošiljaka.
Takođe, u odeljku za neisporučive pošiljke se mogu naći i pošiljke koje su poslate iz Srbije za primaoce u inostranstvu, a koje po vraćanju iz inostranstva nije bilo moguće uručiti pošiljaocima u Srbiji. Ovakvih primera ima u veoma malom broju, a dominantno se u odeljcima neisporučivih pošiljaka čuvaju pošiljke iz unutrašnjeg poštanskog saobraćaja, čija se sadržina, posle šest meseci čuvanja, izlaže na javnoj prodaji, kao što je bila ona organizovana 24. novembra u Ugrinovačkoj ulici.
Ističu da je čuvanje robe i drugih predmeta organizovano tako da svaka radna, odnosno područna jedinica ima odeljak neisporučivih pošiljaka u kojem se pošiljka čuva i gde se može preuzeti u zakonom propisanom roku čuvanja. Pošiljke koje sadrže robu i druge predmete, Pošta Srbije čuva šest meseci, računajući od dana komisijskog pregleda. Određena sadržina, kao što je kvarljiva roba, eventualno lične isprave ili zabranjen sadržaj, podleže drugačijem režimu, a sve je regulisano Zakonom o poštanskim uslugama.
– Po isteku roka čuvanja, robu i druge predmete koje poštanska pošiljka sadrži, Pošta izlaže javnoj prodaji – kažu nam.