Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju objavio je 25. avgusta preliminarni izveštaj, odnosno „Obaveštenje o početku istrage udesa“ ultra-lakog aviona Eskval VM 1C YU-A220 koji se, kako je tada Tango Six prvi javio, dogodio 10. avgusta na aerodromu „13. Maj“ kod Zemun Polja.
Preliminarni izveštaj ne predstavlja zaključak o tome šta se dogodilo (budući da je istraga tek počela) već služi da se zainteresovanoj javnosti i pre svega operaterima ili vlasnicima tipa letelice koja je predmet istrage daju saveti ili upozorenja u odnosu na činjenice i mišljenja koja su ustanovljena analizom mesta udesa.
Kako Tango Six saznaje, istraga je počela odmah nakon udesa i formiran je tim eksperata od kojih su neki sa dugogodišnjim iskustvom kako u letenju ovog tipa letelica tako i sa iskustvom u istraživanju udesa ove kategorije avijacije. Za očekivati je da istraga o ovom udesu ne traje kraće od godinu dana imajući u vidu verovatne pravce neophodnih tehničkih ekspertiza.
Najbitniji deo preliminarnog izveštaja svakako je konstatacija da je „prilikom pretrage terena nakon udesa, na oko 300 metara severozapadno od mesta udesa, pronađena upravljačka površina krilce (eleron) sa levog krila aviona“. Ovo potvrđuje izveštaje sa lica mesta tog dana koji su govorili o „otpadanju“ jednog od delova letelice. Sada imamo i zvaničnu potvrdu da se radi o jednoj od ključnih upravljačkih površina koja služi za upravljanje avionom po nagibu.
Budući da se radi o samogradnji i da je pre otkupa projekta i preseljenja njegove prozivodnje u Srbiju letelica prodata u nekoliko primeraka širom Evrope, Centar za istraživanje nesreća je u preliminarnom izveštaju preporučio svim vlasnicima i operaterima ovog tipa aviona da obustave letačke operacije dok se ne završi istraga i utvrde okolnosti i uzroci koji su doveli do udesa.
Prve informacije o udesu
Preliminarni izveštaj konstatuje da je pilot bio starosti 70 godina, sa dozvolom pilota ultra-lakog aviona.
Prema izjavama očevidaca, na aerodromu „13. Maj“, pilot je nakon radova na avionu pokrenuo motor oko 11:55 časova sa namerom da uradi kraći let u zoni aerodroma. Voženje, provera motora i poletanje su protekli bez problema i primedbi. Nakon poletanja, avion je započeo sa penjanjem, pilot je uvukao flapsove i lagano usmerio avion u levi penjući zaokret. Ubrzo nakon ulaska u zaokret, pilot je preko radio-veze javio aerodromu „13. Maj“ da ima problem sa komandama i nakon toga više se nije oglašavao.
Po izjavama očevidaca, avion je u završnoj fazi leta bio na visini između 100-150 metara, u blagom levom nagibu između 15-20 stepeni i uglu na dole od oko 5 stepeni. Avion je nastavio sa letom u levom zaokretu sa nagibom od preko 45 stepeni sa uglom spuštanja od oko 15 stepeni. Par minuta kasnije, u 12:05 časova po lokalnom vremenu, u levom zaokretu pri većoj brzini ka tlu , avion je prvo levim krilom zakačio tlo obradive površine nakon čega dolazi do njegovog zaokreta i prvog udara o tlo. Avion je nakon toga odskočio i ponovo udario o tlo 35 metara dalje, okrenuo se na gornji deo trupa i odmah se zapalio. Lica koja su se nalazila na aerodromu poletanja obavestila su hitnu pomoć i vatrogasnu brigadu, kao i druge nadležne organe. Do dolaska pripadnika vatrogasne brigade skoro ceo trup aviona sa delovima krila i repnih površina je izgoreo, navodi se u preliminarnom izveštaju.