Komandant Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane general-potpukovnik Duško Žarković, kazao je jutros gostujući u jutarnjem Dnevniku RTS-a, da će biti nabavljen i simulator letenja za Rafal, kao i da će se on nalaziti na vojnom aerodormu Batajnica.
Jutrošnja izjava je prva javna potvrda nekog državnog ili vojnog zvaničnika da će biti nabavljen i simulator letenja. Iako je očekivano i logično na osnovu gotovo svih prethodnih globalnih nabavki višenamenskih borbenih aviona uporedive cene i obima da se kupuje i simulator letenja, to do sada, kao i drugi elementi ugovora, nije bilo javno komunicirano od strane državnih i vojnih zvaničnika. Tango Six je prvi medij koji je, korak po korak, saznao detalje o verziji letelice, plan za infrastrukturne radove i odvojeni trošak – nabavku naoružanja. Iako je očekivano da je simulator uključen u do sada jedinu verziju ukupne cene ugovora, to tek treba da bude potvrđeno. Kako smo prošle nedelje detaljnije izvestili, prvobitna verzija cene lagano raste.Srpska delegacija u poseti Egiptu i njihovom simulatoru / Foto: Ministarstvo odbrane
Srbija je odabrala da ne bude transparentna kada su detalji nabavke u pitanju. Suprotno tome Hrvatska je po odabiru polovnih Rafala iz francuskog ratnog vazduhoplovstva objavila većinu detalja njihove nabavke – osim paketa naoružanja, koji je i dalje tajna.
Potvrdom nabavke srpskog simulatora dve zemlje dolaze u, za kontekst bivše Jugoslavije, u tipično komičnu postavku. Oficiri koji su nekada leteli u istom ratnom vazduhoplovstvu komandovaće upotrebom istog tipa aviona, koje će leteti eskadrile koje se identično zovu, uz verovatno jedinstven slučaj globalno, da će se dva simulatora nalaziti na samo 400 kilometara udaljenosti od Beograda do Zagreba.
Potencijali za logistički jednostavno deljenje resursa na više nivoa eksploatacije modernih višenamenskih borbenih aviona između dve zemlje verovatno su jedinstven slučaj na planeti.
Sa analognog G-4 na Rafal
Žarković, koji je ušao u sedmu godinu komandovanja tehnološki najmodernijim vidom srpskih oružanih snaga, u intervjuu za RTS je potvrdio da se vid neće odreći MiG-ova 29 SM, koji su modernizacijom dovedeni na novi zavidan nivo koncepta upotrebe višenamenskih borbenih aviona:
– Nećemo se odreći aviona MiG-29 sve dok ih bude bilo moguće eksploatisati, u skladu sa njihovim vekom upotrebe.
Što se tiče Orlova i Supergalebova, njihova upotreba će biti ograničena vekom upotrebe.
Supergaleb G-4 je borbeni avion koji će nam služiti kao prelazni vazduhoplov za dolazak aviona Rafal. – kazao je Žarković.Objektivna neiskorišćenost ukupnih resursa Supergaleba u odnosu na njegovu upotrebljivost kao prelaska potpunog novog pilota na tehnologiju kokpita Rafala? Jedno od sledećih pitanja za RV i PVO / Foto: Ministarstvo odbrane
Komandant RV i PVO je verovatno ovo izgovorio u kontekstu neodricanja upotrebe G-4 kao aviona koji, generalno gledano, još može leteti.
Bilo bi zabrinjavajuće da ova izjava znači da će budući piloti Rafala zaista kao LIFT koncept koristiti analognu tehnologiju G-4 iz kasnih 80-tih. Preobuka prvih instruktora će, kao i u Hrvatskom slučaju, verovatno biti u Francuskoj, ali ostaje dugoročno rešavanje pitanja – kako će RV i PVO samo obučavati generacije pilota koji će doći nakon početnih preobuka i kvalifikacija?
Moguće je da je Hrvatska to već rešila na interesantan način. Ostaje pitanje koje će rešenje Srbija iznaći, budući da je, po svemu sudeći, odustala od modernizacije Supergaleba. Ako nije, da li je u stanju da u isto vreme obavlja dve modernizacije paralaleno?