Modernizovana Tehničko-putnička stanica Zemun (TPS Zemun), jedan od najvažnijih objekata novog Beogradskog železničkog čvora, trebalo bi da bude završena za nešto više od godinu dana. Kako podsećaju u „Srbija vozu”, projekat modernizacije TPS Zemun podrazumeva izgradnju objekata, koloseka, postrojenja, opreme i instalacija čija će funkcija biti nega i održavanje vozova za prevoz putnika.
Trenutno se vozna sredstva održavaju na nekoliko mesta na teritoriji Beograda (Zemun, Topčider i Makiš). Izgradnjom TPS Zemun napraviće se jedinstvena celina gde će se održavati i pripremati za saobraćaj sva vozna sredstva „Srbija voza”. Na ovaj način „Srbija voz” stvara moderne i kvalitetne uslove za održavanje i starijih i novih voznih sredstava i značajno unapređuje uslove rada zaposlenih. Biće povećana bezbednost saobraćaja i poboljšannja nivo usluge, a sve u skladu sa evropskim standardima – ističe Dragana Stanković, direktorka Centra za marketing i medije „Srbija voza”.
Plnirana je izgradnja prijemno-otpremnih i higijensko-sanitarnih koloseka, koloseka sa dijagnostičkim uređajima, hala za spoljno pranje za održavanje novih elektromotornih vozova, administrativnih i pomoćnih prostorija, radionica, hale za negu i održavanje putničkih kola sa otkačivanjem (kolska radionica), ali i završetak započetih i rekonstrukcija postojećih objekata. Do danas, kako precizira, u okviru modernizacije ove stanice sanirani su postojeći koloseci i zamenjeni skretnička građa i metalni delovi postojećih skretnica, a postavljeni su i predbalasti na oko 4.500 metara koloseka.
– Započeto je i postavljanje pragova, šina i skretnica i dovođenje postavljenih koloseka na projektovanu kotu. Završena je i montaža čeličnih stubova i portala u objektu za održavanje putničkih kola. U toku je montaža krovnih panela i priprema konstrukcije za završno farbanje. Okončana je i izrada temeljnih greda, a započeta izrada temeljnih ploča u aneksu G hale za održavanje putničkih kola i izrada temeljnih ploča i kanala u istoj hali. Završena je izrada krovnih greda u lamelama B i V aneksa hale za održavanje putničkih kola – ukazuje Stankovićeva.
U okviru modernizacije TPS Zemun okončana je i izrada temeljnih stopa i stubova u hali za spoljno pranje, a započeta su iskopavanja za temeljne stope i stubove u hali za održavanje novih elektromotornih vozova. Završena je i izrada najvećeg dela temelja i postavljanje stubova za kontaktnu mrežu, kao i isporuka pragova. Kako navodi Stankovićeva, skretnice se isporučuju u dinamici proizvodnje, ali započeta je njihova ugradnja. Gotova je i betonska konstrukcija objekta i krovne konstrukcije na objektu prijema i otpreme vozova, kao i izrada temelja za halu za pranje voznih sredstava. Završeno je i ugovaranje isporuke opreme za održavanje vozova i signalno-sigurnosnu opremu, a ona će biti isporučena u decembru.
Ugovor za aktuelne radove u TPS Zemun sa konzorcijumom „Energoprojekt niskogradnja” – „Energoprojekt oprema” – „Kolas rejl” potpisan je 4. juna 2019. i vredan je 50.854.876,94 evra. Finansiranje ovog projekta obezbeđeno je iz dva ugovora o zajmu koji su potpisani sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) i za koje je Vlada Srbije obezbedila garanciju. Prvi ugovor, u iznosu od 30.000.000 evra, potpisan je 7. decembra 2017, a drugi, „težak” 22.000.000 evra, potpisan je 9. oktobra 2018. Rešenje o građevinskoj dozvoli doneto je 29. jula prošle godine, a radovi su zvanično počeli 3. septembra 2019. Rok za završetak posla modernizacije TPS Zemun je 31. decembar 2021. (prvobitni rok za završetak radova bio je 11. novembar 2021, ali je uz saglasnost EBRD-a produžen zbog pandemije virusa korona).
Kako je ranije istaknuto, moderni stanični kompleks prostiraće se na ukupno 35 hektara na zemljištu između stanica Zemun i Zemun-polje. Novi deo TPS Zemun biće između levog i desnog kraka pruge prema Novom Sadu, na prostoru koji je do sada bio neznatno iskorišćen. Zamišljen, ali do sada tek delimično izgrađen novi Beogradski železnički čvor osim TPS Zemun treba da čine tri teretne stanice (Makiš, Zemun-polje, Karaburma), sređene putničke u Prokopu, Zemunu, Novom Beogradu i Rakovici, TPS Kijevo, ranžirna u Makišu i skupa železnička obilaznica oko prestonice.
Izvor: politika
Foto: srbijavoz