Kako Tango Six saznaje, proces odabira novog školskog aviona za Vojsku Srbije počeo je pre nekoliko meseci u okviru za to nadležnih organizacionih jedinica Ministarstva odbrane i RV i PVO.
Kako naš portal takođe saznaje, prva formalna prezentacija vazduhoplova koji se razmatraju u fazi prikupljanja informacija dogodiće se u ponedeljak na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ kada u jutarnjim časovima bude sleteo turboelisni Embraerov EMB-314 „Super Tucano“.
Fabrički avion koji učestvuje na sličnim promocijama i vazduhoplovnim sajmovima registracije PT-ZTU poleteo je danas iz Lisabona i do Beograda će leteti iz nekoliko legova.
Embraer će predstaviti letelicu Ministarstvu odbrane i RV i PVO kao deo procesa prikupljanja informacija i ocenjivanja koji će uključivati i druge proizvođače turboelisnih i mlaznih školskih i školsko-borbenih aviona, kako je Tango Six izvestio prošlog meseca iz Pariza.
Kako Tango Six takođe saznaje, odabir novog školskog ili školsko-borbeng aviona biće samo jedan deo većeg procesa modernizacije i restrukturiranja sistema obuke pilota i tehničara RV i PVO pred dolazak Rafala, neće biti fokusiran samo na taj predstojeći ključni događaj već će obuhvatati i druga rešenja za već postojeću stariju flotu školskih i školsko-borbenih aviona. Tango Six će u narednim danima detaljnije izveštavati o ovom procesu.
Prisustvo Embraera u Srbiji
Interesantno je da je Embraer predstavio Super Tukano i Crnoj Gori kroz slične promocije dva puta, 2020. i 2022. godine. a Hrvatskoj u oktobru 2020. godine.
Civilni sektor brazilske kompanije koji proizvodi i putničke avione predstavio je derivat svog Embraera 195, nazvan „E2“ Er Sbiji i crnogorskoj nacionalnoj avio kompaniji u Beogradu i Podgorici u septembru 2019. i 2024. godine.
Nakon ambicioznih najava direktora Er Srbije Jiržija Mareka o želji da kompanija u nekom trenutku koristi čak 15 aviona E195, Embraer je odlučio da pojača svoje lokalne aktivnosti. Ispostavilo se da je progresija nabavki Er Srbije i dalje okrenuta ka iznajmljivanju i to u nešto sporijem tempu nego što je to ranije najavljivano.
Embraer je potom propustio priliku da Srbiji proda svoj, ispostavilo se, komercijalno izuzetno uspešan vojni transportni avion C-390. Takođe su bili neuspešni da se nametnu kao prodavac novog državnog aviona, nakon što se Avio-služba Vlade Srbije sama ponovila posle više decenija polovnim Embraerom.
U međuvremenu, Embraer je u Beogradu dokazao da je njegov stariji civilni program prilično robustan u ekstremnim vanrednim okolnostima, a kompaniji je ostalo da pokuša da, pored Tukana vojsci, Srbiji proda ili iznjami i svoju „Eve“ eVTOL letelicu u predstojećoj kampanji nabavke novog tipa državnog vazduhoplova za EXPO 2027 manifestaciju.
Super Tukano
Brazilski jednomotorni turboelisni niskokrilni dvosed sa tandem rasporedom sedišta Embraer EMB-314 „Super Tucano“ dalji je razvoj školskog turboelisnog aviona EMB-312 „Tucano“. Nastao je kao odgovor na zahtev za lakim višenamenskim borbenim avionom koji je bio deo projekta brazilske vlade pod imenom„Amazon Surveillance System“.
Razvoj je započeo još sredinom 80-tih godina sa ciljem povećanja borbenih mogućnosti starijeg Tukana. Na tome se kroz program ALX aktivno radilo i tokom 90-tih, da bi prototip Super Tukana u svom konačnom obliku poleteo 2. juna 1999. Serijska proizvodnja čija je vojna oznaka A-29 počela je 2003. godine.
Embraer nudi A-29 kao „svestranu, prilagodljivu letelicu koja može da obavlja širok spektar zadataka“, od bliske vazduhoplovne podrške, patroliranja, presretanja, preko podrške u specijalnim operacijama, izviđanja, prikupljanja obaveštajnih podataka, pratnje iz vazduha, kontrole granice, taktičke koordinacije, kontrolu i navođenje jurišne avijacije iz vazduha, obuku na svim nivoima – od osnovne do napredne, što uključuje i prelaz na višenamenske borbene avione, ali i obuku kontrolora i navođenja bliske vazduhoplovne podrške (JTAC/FAC) – navodi se u promotivnim materijalima proizvođača.
Osim dvoseda A-29B koji se može koristiti i za obuku, nudi se i jednosed A-29A sa dodatnim rezervoarom za gorivo kapaciteta 400 litara koji se montira u zadnu kabinu.
Ratno vazduhoplovstvo Brazila je u periodu 2003-2012. primilo u naoružanje 99 aviona od kojih 33 jednoseda A-29A i 66 dvoseda A-29B. Interesantno da je jedan avion koristila i podružnica američke privatne firme „Blackwater Worldwide“, nakon čega je 2012. letelica prodata kompaniji Tactical Air Support.
Avion je na tržištu vrlo brzo postao popularan, pre svega u manjim ratnim vazduhoplovstvima kojima je trebao jeftini laki višenamenski borbeni i trenažni avion.
Prvi strani korisnik bila je Kolumbija koja je između 2006. i 2008. primila 25 primeraka. Čileu su u periodu od 2009-2020. isporučena 22, Dominikanskoj Republici 8između 2009. i 2010., Burkina Fasoje 2011. dobila tri aviona, iste godine Ekvador 18 primeraka, Indonezija u periodu 2012-2016. nabavila 16aviona, Mauritanija 2012-13. 4 letelice, Angola je 2013. nabavila 6A-29, Mali 2018. 4 aviona, Filipini2020. 6 (naručeno još 6) dok je Turkmenistanu 2020-21. isporučeno 5 letelica.
Od 2013. godine Super Tukano se sklapa i proizvodi u SAD, u kompaniji „Sierra Nevada Corporation“ (SNC) koja je postala Embraerov partner, ne samo kao proizvođač, već i kao firma koja je zadužena za marketing i prodaju.
Prvi avioni koji su tamo sklopljeni, i dorađeni kako bi zadovoljili posebne specifikacije u programu „Light Air Support“, isporučeni su Avganistanu (u periodu 2014-2017. 26 aviona), potom Libanu (2017-18. 6 primeraka), Nigeriji (12 aviona 2021.), i SAD čijoj su Komandi za specijalne operacije predata triaviona za ispitivanje.
Prošle godine Super Tukano naručili su i Paragvaj 6 aviona (isporučena prva 4) i Urugvaj, takođe 6primeraka. Aprila ove godine narudžbinu A-29 je najavila i Panama.
Do sada je proizvedeno preko 290aviona, koji su ostvarili nalet od preko 600.000 sati.
Prvi evropski korisnik biće Portugalkoji je za obuku, izviđanje i blisku vatrenu podršku decembra 2024. naručio 12 primeraka za 200miliona evra, i to u varijanti A-29N.
Prošle nedelje Embraer je objavio da je započeo sa letnim ispitivanjima verzije nazvane A-29N koja je opremljena, kako su naveli, „prema NATO standardima“.